torsdag, mars 05, 2009

Stadsbilder

Jag gillar vår stad. Den är vacker med många fina byggnader och jag är extra förtjust i detaljerna på byggnaderna.
De flesta dagar är man på språng mellan A och B och har aldrig tid att titta runt för att se hur omgivningen faktiskt ser ut.
Men om man tar sig tid, sätter kameran runt halsen och promenerar runt i kvarteren i innerstan då får man se guldkornen.
Det gjorde jag i söndags. Det här blev resultatet.

Här är ett hörn av ett hus på Storgatan. Här finns många detaljer som tilltalar ögat. Formen på fönstret, knoppen ovanför och snickerierna runt om.

Ännu ett hus efter Storgatan med den vackraste balkong jag sett. Har ni sett nån finare?
De här fönstren är små och helt bedårande. Men jag tror att det kan vara besvärligt att putsa dom när man ser hur spröjsen ser ut.
Samma hus - fönsterluckorna och de gamla fönstren har sin charm.
Den här porten skulle mer än gärna få ta plats hemma hos mig. Den är så vacker så man kan inte sluta titta på den. De utsirade detaljerna, kryssen i fönstret, ringen (handtaget) som kommer igen i nederdelen på dörren, färgerna, ja jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Den är helt enkelt underbar.

Det här huset är i sig inte så märkvärdigt men det är överdelen på det som mitt öga fastnar på. Knoppen däruppe gör huset mer intressant.
Här har vi ett modernare och lite tråkigare hyreshus. Det som gör det intressant är de två par "ögon" som tittar på en. Undrar om de fyller nån funktion.
Till sist måste jag visa den här istappen. Under promenaden upptäckte jag många istappar som vuxit till sig när det varit lite solsken och värme.
Ha det gott därute.

12 kommentarer:

Ninni sa...

Har ni så fina hus i Umeå? Tänk vilka fina detaljer man bemödade sig om förr i världen. Det behöver egentligen inte vara så väldigt utsirat bara lite personligt. Väldigt fint fångat Kerstin!Tänk vad mycket man får se via bloggandet!
Må så gott!

Anonym sa...

Så fina detaljer från hus! Känner riktigt hur det rycker i renoveringsmusklen. Tack för inspirationen.

Mimmi sa...

Va fina detaljer som finns.)
Sen man började att fota har man upptäckt en helt annan värld ..man ser detaljer som man inte tänkte på förut och man ser så mycket vackert nu för att man tittar på ett helt annat sätt:)
Den fågel med brunt huvud ..det är en Pilfink..jag hade svårt att se skillnad på den och gråsparven .men gubben talade om för mig vilken som var vilken... nu har jag köpt lite fågel böcker så jag kan leta fram namn på de fåglar som fastnar i min kamera:)

Anonym sa...

Vad Härligt att du tog dej tiden att titta . Så att vi får se guldkornen i din stad. Det utsirade och känslan för detaljerna fanns mer förr. Men också en liten uns av en detalj gör att man tittar till. Som den fina knoppen på taket. Trähus är ju så vackra också. Härliga bilder idag Kerstin!!!!!
Ha det gott

anna of sweden sa...

Det är bra att ta med kameran på promenad. Plötsligt ser man detaljer man aldrig tidigare sett.

Vilka fina hus! Och så härligt att de bevaras.

Anonym sa...

Gud vad jag också skulle vilj ahe en bra kamera!! Är ju SÅÅÅ mysigt OCH kul att gå ut och hitta sina bilder!!

Mycket fina foton du har tagit!

Ha en underbar dag. Titta gärna förbi hos mig om du känner för det.
/Annette

Camilla Alvén sa...

Vad många vackra hus ni har där du bor. Det är kul att turista sin egen stad, då ser man mycket vackert som man i vanliga fall inte har tid att se.
Ha det bra
Camilla

Linda -Galleri Palla sa...

Tack för dina snälla ord! Att inspirera är ju just vad jag vill :) Sista bilden med istappenvar riktigt läcker! Gilar också att fota tak... Finns många fräcka former och utsirningar.

Proforma sa...

Det är de små, små detaljerna som gör det... eller hur!
Man tittar sig alldeles för sällan omkring. Du gjorde alldeles rätt och jag ska också tänka på det nästa gång jag är på stan!
Ha en trevlig kväll!modeci

Proforma sa...

Det var koden som kom med där, det sista ordet. Jag skrev i fel ruta... haha!

Veronica sa...

Älskar de där husen!!!
=)

Anonym sa...

Jag är f.d. Umebo och måste säga att det var en nostalgisk tripp med dina fina husbilder.
Även andra bilder där jag känner Västerbotten komma närmare. Gillade inte vintern de sista 13 åren och avstånden söderut var bra långa, men allt annat var helt okej.