söndag, mars 08, 2009

Fototriss - färgkontraster

Igår styrde vi kosan till Gammlia. Där pågick "Sameveckan" och jag hade förhoppningen att kunna få fota en samedräkt i all sin prakt. Men se där fick jag tji. Det fanns inte en samedräkt i sikte men de här lappskorna gjorda av renskinn fick jag i alla fall på bild.


I skogen hade de byggt ett sameviste som vi gick och tittade på. Vägen dit var kantad med vackra isskulpturer, som den här som är fylld med tallbarr och rönnbär.

Sen kan jag inte låta bli att komma tillbaka till snöskulpturerna som finns nere i centrum av stan. I huset byggt av snö har de gjort fönster av is men även små nischer i väggarna där de stoppat ner färgade lampor. Det blir väldigt effektfullt kan jag lova.
I dagens Fototriss ska vi visa färgkontraster och det här är mitt bidrag.
Ha det gott därute.

22 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara bilder men den sista blir min absoluta favorit! Så vacker!
Ha en riktigt skön söndag! Kramis

Anonym sa...

Vilka fina bilder. Den sista gillar jag bäst

Sarah sa...

Wow kerstin! Mitten bilden är ju kanon. Ha en fin söndag!

Anonym sa...

men du så vackert med buketter i is.. så himla läckert och din samesko den får ett extrapris:-)
Ha de gott denna gråtrista dag.. i alla fall här i mitt Skåneland.

Anonym sa...

Den första andra blir min favorit :)

Veronica sa...

Så snygg triss!!
Gillar alla bilder men det är något extra med sista bilden!!
=)

Anonym sa...

Vilken härlig utflykt ni gjorde igår. Med tillfällen att fota läckra kontraster också. alla läckra på sitt vis.
Brukar också tänka att jag vill fota speciella bilder. Men ibland finns dom ju inte där,L!
Ha en riktigt skön söndag!

Proforma sa...

Kan tänka mig att isskulpturerna var vackra och effektfulla men... så vackert med buketten i is! Den blir min favoritbild!

Tack snäll Kerstin för din kommentar i inlägget om mitt badrum, blir nästan lite generad... men så glad :) Roligt att kunna inspirera! Det gör du med genom dina bilder
Ha en fin söndag!
Kram

Cecilia Artista sa...

De två första är intressanta kontrastrika bilder. Men jag som älskar färg fastnar förstås vid den sista. Också underbart med ishus och isskulpturer!

Anonym sa...

Underbara bilder alla dina!
Men den sista blir min favorit.
Tussarna var också väldigt fina,
för att inte tala om buketten .
VACKERT!

Ha en skön söndag. KRAM // Nettan

Norrsken och stjärnfall sa...

Vilka fina bilder! Den sista är den bästa tycker jag. Så fin bild.

Anonym sa...

Såå fina alla tre bilderna! Lappskorna är härliga, har ett par liggande nånstans här hemma jag också. Dom är verkligen fina. Isbuketten var superläcker liksom den sista skulpturen med sin läckra färg! Ha det bra. Vi ses i April!

Ulrica sa...

Vilken fin triss, sameskorna var urläckra. Tänk att få traska omkring med dem i Stockholm. Gillar den sista bilden kanonmycket kan tänka mig att det verkligen är effektfullt.

Petra C sa...

Vilka fina bilder Kerstin!

Hälsningar från Petra som är här och kikar igenom alla bilder jag missat på sista tiden.

annalarssonphotography sa...

Verkligen en vacker triss! :)
Men det är nåt alldeles speciellt med den sista bilden!

Ha en fin söndag!

Camilla Alvén sa...

Härliga bilder Kerstin, de där skorna skulle jag vilja ha fast de hade nog blivit förstörda i Skåne med all lera och regn.
Ha det bra

Mimmi sa...

Det verkar ha varit en riktig rolig utflykt:)
Jag är tydligen tvärsemot de andra här för jag gillade näst sista bilden bäst:)
skulle ha varit roligt att ha varit med och sett det i verkligheten :)

Anonym sa...

Fina bilder!
Mittenbilden gillade jag. Just det att man sätter samman tallris och rönnbär och låter det frysa samman till en isbukett. Underbart!
akson

Anonym sa...

jättefina bilder. den sista blir min favorit. så vackert med isskulpturer. förstår att du gärna fotar dem.

Karins fotoblogg sa...

Mittenbilden är min favorit!
Ha en skön söndagskväll!

Anonym sa...

Jag hörde först sent idag att det hade varit samevecka på Gammlia och att renarna som de hade med sig hette Sixten och Blixten. :) Min dag har varit ganska fullbokad så det blev lite fotande hemmavid istället. Mittenbilden var den jag föll för mest av dina tre fina. :)

anna of sweden sa...

Jättefina bilder! Kul tolkning av temat!