måndag, mars 23, 2009

Ratuskär

I lördags åkte jag och maken ut en sväng. Vi stannade till vid Ratan och där mer eller mindre tvingade maken ut mig på isen. (Jag är rädd för isar, speciellt när det är mycket vatten på dom.)
Nåväl, vi promenerade över till Ratuskär som är ett naturreservat. Däruppe finns en fyr som inte är i bruk längre.
Det första vi mötte var den här byggnaden som är en Båk.
Längst uppe i båken fanns en utkiksplats för lotsen. De använde en signalstång för att meddela sig med fartygen att en lots fanns på plats och fartygen signalerade med en tvåfärgad flagga om de ville ha lots.
Den här lotsstationen byggdes 1828 och upphörde 1964.

Överst på båken sitter den här tunnan. Den talade om för fartygen att det fanns färskt vatten på ön.

Det här huset hittade jag ingen information om men jag förutsätter att det är boningshuset för lots och fyrvaktare.
Här har vi den lilla fyren. Vit och vacker står den där uppe. Jag blev kär i den här byggnaden på en gång.
Visst är det en fantastiskt vacker liten byggnad?

När man släpper blicken från fyren och vänder sig ett halvt varv, då ligger det där, det mörkt blå iskalla havet.
Ja, jag måste erkänna att nu är jag glad att maken tvingade ut mig på isen för det här var en smått magisk upplevelse. Ratuskär är en oerhört vacker plats med en historia som jag gärna lär mig mer om.
Ha det gott därute.

3 kommentarer:

Susanne sa...

Underbara bilder på en plats som ser helt fantastisk ut. Och vackert väder hade ni dessutom =).
Kram

Ninni sa...

Fantastiska bilder! Vilken fin plats! Vad lustigt att även boningshuset var högt och smalt. Jag håller med dig, fyren är jättefin. I den skulle man kunna tänka sig att bo.
Båk är ett nytt begrepp för mig. Är det också en slags signal. Eftersom väggarna är målade i olika färger...
Fint reportage Kerstin!Och en skön dag förstår jag.

Camilla Alvén sa...

Det var ju tur att mannen drog med dig, jättefint!