tisdag, oktober 27, 2009

Köket del 1

Nu har projekt "Köksbyte" dragit igång på allvar.
Flera av er har bett att få se bilder under arbetets gång så här kommer några.

Det som syns närmast är en vägg i köket som nu är riven.
I det lilla utrymmet innanför har vi haft en extra frys och ett städskåp.
Det här blir nu en naturlig fortsättning på köket.
Innanför det lilla utrymmet syns sovrummet som står på tur för renovering.
Det fungerar just nu som lager och byggrum.
Ni ser kartonger som står mot väggen.
Det är köket som ska byggas ihop.
Är det nån därute som är sugen? ;)

Nu säger vi adjö till de milt gröna tapeterna för nu blir det ljusare tider, d v s tapeter. :)

Så här ser det ut under de övre köksskåpen.
Det går alltså en list längs med kaklet.
Men av nån anledning har föregående ägare ansett det vara onödigt att lasera hela listen!

Slitet är det, vårt kök, här ser ni lite av ena lådhurtsen.

Nu bjuder jag på lite kuriosa för er kära läsare:
Häromkvällen höll maken (även kallad ingenjör´n) på med att riva köksskåp till vänster om spis och fläkt.
Jag hade placerat gumpen i soffan med en katt i knät och lugnet hägrade.
Då skramlar det till (länge) inifrån köket.
När skramlandet avtagit ropar jag till maken:
-"Gick det bra?"
-"Jaa."
-"Gjorde du dig illa?"
-"Nääää."
Sen blir ingenjör´n tyst en stund, sen ropar han:
"-Behöver vi fläkten?"


Jepp, den rasade ner på spisen.
(Än så länge har vi spis och diskbänk kvar så vi har planerat att laga mat i köket i några dar till.)
Så för tillfället ser det ut så här!
Fläkten är tillbaka på plats.
Tänk vad lite snören kan göra. :)


Under gårdagskvällen var dottern med sambo här hos oss och de drog igång att riva ut golvet.
Nu vet ni hur det ser ut hos oss i dagsläget. Lite kaotiskt men det är väl precis så det ska vara.
Jag har redan bilden i huvudet klar över hur det ska bli när det är klart så jag är nöjd.
Ha en fin kväll.

10 kommentarer:

mimmi sa...

Ha ha ha .. nu har jag fått dagens goda skratt:D
Typisk karlar håll jag på att säga ..men det är nog samma med oss kvinnor :D
Ja det såg lite rörigt ut hemma hos er ..men trösten är ju att när det blir klart ..då blir det ju jätte fint ...får man hoppas;)
Idag har man varit duktig ..tja .om man kan kalla det så ..men två st promenader har man varit på .en på dagen i en underbar solig dag .och nu har jag nästan nyss kommit in från en kvälls promenad:) stelfrusen om mina händer är jag ...mina vantar!! de låg tryggt inne i värmen ..och där gjorde de ju stor nytta ;)
ha en fin kväll nu ..hm.. om det går vill säga :D
kram

Anna tassar in.. sa...

Himmel fläkten trillar ner och golvet rivs upp..vilken dramatik..men du så roooligt med nya köket..det är ju så kul att fixa o trixa..vi håller ju på med du vet..badrummet..men nu väntar vi på hantverkarna..och då får man vänta.. :)

Inger sa...

Jag har sett Ingenjörn använda sitt eget lår som underlägg när han skurit med tapetkniv..trampat in en spik i foten med planka o allt..du kanske inte ska lämna honom utan uppsikt några längre stunder, om du vill veta mer så har jag ett upplag av sådana händelser på lager, i övrigt blir det snyggt det han gör...till slut.

Lissen sa...

Hihi, han är allt lite rolig din ingenjör. Vilket projekt ni har startat och vad roligt att se bilderna. Förstår att du har en inre bild av hur det ska bli när det är färdigt.
Har renoverat förr, jag också så jag vet vilket stort jobb det är.

Oh Hagamannen, det skrevs det mycket om, läskigt! Tur dom fick fast honom. en till synes vanlig pappa och make, visst var det så.
Kram från Sundsvall

Proforma - Irene sa...

Åh, vad roligt! Nu börjar det, Kerstin! Är det planerat att vara färdigt innan jul?
Klart det är rörigt när man håller på och visst kan det vara jobbigt! Men så fint det blir sedan... ja, det vet ju du redan men jag är väldigt nyfiken :)
Ha det gott!

Linda-Marie sa...

"Behöver vi fläkten". hahahahaha.

AnnaKK sa...

Varför verkar allt så bekant!? Från sovrum som används som bygglager lokal till diverse fadäser... ;-)

Men du ska se att efter kaos kommer underbara tider! :-D

Ska bli spännande att få se fler blider under arbetets gång, och för hoppningsvis sporrar de till att vi återigen tar ett nappatag med vårt kök som ju inte blivit mer än halvfärdigt så här långt...

Trevlig onsdag!! :-)

Camilla sa...

Ska bli kul att se hur fint ni får det!
"-behöver vi fläkten?" Haha,låter som att det kunde varit jag!!
Fantastiskt fina ringar i nyaste inlägget förresten!
Skötomdig!
Kram Camilla

Veronica sa...

Det ska bli kul att se fortsättningen!!
=)

Annika sa...

Åh, jag gillar lösningen med uppsättningen av fläkten :o)

Härligt med nytt kök och ljusare tider. Lycka till och hoppas ni blir nöjda när det väl blir klart.