måndag, juli 20, 2009

Örnsköldsvik

I helgen åkte jag och maken till Örnsköldsvik.
Detta är staden man passerar varje gång man åker söderut men man stannar aldrig av här.
Så nu gjorde vi precis tvärtom, vi åkte söderut men stannade i Ö-vik som det kallas i folkmun.
Här har jag inte varit sedan jag var liten så det var kul att se stan igen.
Gammal arkitektur möter ny och det var en riktigt fin byggnad som mötte oss när vi gick ner till gästhamnen.
Titta bara på den fina trappan.



När man står överst på trappan och vänder sig om får man se det här. Det tillfredsställer mina ögon kan jag lova.

Inne i det här huset finns bla Hans Hedbergs museum. Hans är en känd keramiker och gör oftast frukter och bär i extra stor storlek. Här ser ni två ägg och bakom dom skymtar ett päron.

Som jag sa tidigare så är arkitekturen intressant. Se själva.








Har ni vägarna förbi så rekommenderar jag ett stopp i Örnsköldsvik. Bra shopping finns också. :)
Ha det gott därute.

9 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Å sol har ni oxå;-))

Christina, Sweden sa...

Vilkas vackra vyer!
Gjorde precis detsamma vid hemresan från Öland, stannade till på ett par ställen och fick se vackra vyer. Man borde stanna upp på vägen oftare men oftast susar man bara förbi

Bokmalen sa...

Ja, Ö-vik är en underskattad stad. Vi har några vänner som bor där sen nåt år tillbaka så vi har ju nu en anledning att åka dit emellanåt. ;)
Kramen, Maria

AnnaKK sa...

Tackar så mycket för den "rundvandringen" i Ö-vik! :-) Där har jag aldrig varit, men om jag skulle komma dit nångång kanske jag känner igen mej en del iallafall efter att ha sett dina foton!?

Ser ut att vara fint väder också!? Det känns det nästan länge sen det var här nu... :-( Å andra sidan gör det ju inte så mycket att det regnar när man ändå mest grejar inomhus dagarna i ända. :-)

Mimmi sa...

Det var verkligen fint där..den första bilden tyckte jag väldigt mycket om.det var väldigt vackert med den trappa där.
Jag har aldrig varit där men enligt dina bilder här så ser det ut att vara en väldig vacker stad:)
kram

Camilla Alvén sa...

Fina bilder från Ö-vik, kul att se hur det ser ut på platser som man aldrig varit på, tack för rundturen!
Ha det bra
Kram

Proforma - Irene sa...

Man skulle turista mer i sitt hemland men det är väl jakten på solen som gör att man hellre vänder nosen söderut. Vi var i Dalarna för ett par år sedan annars har jag inte varit längre än Stockholm de senaste 40 åren. Synd egentligen, för det finns mycket fint att se i Sverige.
Ha det gott!

AKO sa...

Fina bilder! På något sätt så får jag för mig att det finns finare byggnader i Ö-vik än Umeå, men det är kanske för att man är hemmablind? :)

Jag har inmundigat diverse multikulöra skumattiraljer under kvällen. Visst är det okej att jag skickar räkningen för kommande fettsugning till dig? ;)

Veronica sa...

Hihi, vi har liknande bilder =) Var ni förbi Själevad och åt och tittade på kyrkan. Ett måste när man är där i Ö-vik.