måndag, augusti 17, 2009

Flygfän och spindlar

Det är nåt speciellt med sommaren.
Då menar jag inte bara sol, värme och bad.
Nej, insekter och kryp dyker ju upp.
Och med ett macroobjektiv kan man verkligen få leka.
De är ju inte lätta att fånga på bild.
Somliga är i rörelse hela tiden.
Desto roligare blir det när de äntligen fastnar på bild.

Den här gynnaren följde med maken hem från blåbärsskogen.
Han sitter och putsar sina ben och mår alldeles utmärkt i vårt kök.


Humlorna hittar vad dom söker i blommorna utanför.



Det finns ju kryp som inte är så populära, t ex spindlar.
I vår familj är det fler än en som låter strupen släppa ur sig tjutande läten när de ser en spindel som inte är större än lillfingernageln.
De t o m skriker när de hittar döda spindlar. ;)
Så till er som har spindelfobi kan jag säga att ni kan lämna sidan nu. Tre spindlar kommer.
Här är en liten krabat som även den följde med i blåbärshinken.


Det var allt för den här gången.
Jakten på insekter och kryp fortsätter.
Ha det gott därute.

12 kommentarer:

Anna tassar in.. sa...

Åh du jag bara njuter av att få se det ögat inte kan registera..komma nära och se sådant som amn aldrig sett..som hur vacker en spindel kan vara t.ex..underbara bilder..humlor..mmm jag är väääldigt glad i humlor..

Karins fotoblogg sa...

Visst är det roligt med macro! Här har du lyckats fånga småkrypen bra!

Kram!

Speja sa...

Vilken underbar bildserie! Som en saga. Tack för det!

Annika sa...

Hej Kerstin!
Nu är jag tillbaka på bloggen på heltid igen!
KUL att kolla in hos alla mina favvisar igen!
Vilka helt underbart coola bilder du har tagit. macro är fantastiskt, och du är en sådan bra fotograf!
Kram!

Camilla Alvén sa...

Härligt med macro, timmarna försvinner fort när man går ut och fotograferar småkryp.
Ha det bra
Kram

engelsson sa...

Ja kryp e roligare än man tror..jag o barnbarnet har ju våra nyckelpigesafaris*L*

Proforma sa...

Tack för varningen! Jag satt nästan och väntade på spindlar...
Upptäckte en idag på väggen hemma... och den var faktiskt ganska stor.
Jag är sådan där som får hjärtklappning, svettningar och skriker.
Ensam hemma... vad gör man!? Jo, jag tog fram dammsugaren för så är det... den eller jag!
Då har jag ingen barmhärtighet!

Har haft problem med att kommentera detta inlägg men nu gick det!
Ha det gott, Kerstin!
Irene

AnnaKK sa...

Ja, det är så spännande att kunna titta närmre på de små genom ett macro (eller vanligt förstoringsglas!)- man fattar ju knappt att något som redan från början är ganska litet kan ha ännu mindre (t o m pytte-pytte-pyttesmå!!!) kroppsdelar osv, som dessutom är så otroligt detaljerade. Fascinerande är väl bara förnamnet!? :-)

Speciellt humlor blir alldeles bedårande på macrofoton, tycler jag. Nästan som flygande nallebjörnar som man bara vill klappa och krama!? :-D

Veronica sa...

Ja, det är inte lätt att fånga de små filurerna på bild, men du har lyckats med en jättefin bildserie!!!
=)

Mimmi sa...

underbar bild serie:)
Visst är det något speciellt med att fota så små djur:)
Man ser saker som man inte ser annars..och speciellt när an lägger in dom på datorn och får se dom i större storlek..då blir man förvånad många gånger:)
mycket bra bilder:)
kram

Susanne sa...

Verkligen superbra insektsbilder. Även fast dom är rätt obekväma och äckliga så är det häftigt att se dom så nära på bild. Snyggt jobbat=) Kram

annalarssonphotography sa...

Tjusiga bilder! :)

Jag har fotoabstinens.
Jag är fortfarande risig :/