tisdag, februari 17, 2009

Tisdagstema - handgjord

Jag är väldigt frusen om både händer och fötter och man kan undra, hur klarar sig då en norrländska med vinter och kyla i flera månader? Jo, med handgjorda, varma och goa lovikkavantar. De här stickade mamma till mig för flera år sedan och de är fortfarande lika fina. När det är riktigt kallt stoppar jag i ett par fingervantar också. Då blir det varmt. :)
Det här är min tolkning av dagens tisdagstema.

Här ser du hur andra tolkar handgjord.
Ha det gott därute.

32 kommentarer:

Anonym sa...

Joo du, nog behövs det lovikavantar nu alltid! Fi fan va det är kallt!!!

Du verkar va en gla prick!

// Anna

Hedwig sa...

Så fina vantar, dessutom är dom rätt så snabbstickade.

Anonym sa...

Det var fina vantar. Längesen jag såg hemstickade lovvikavantar. Jag tror nog att jag nån gång i tiden stickat såna jag också.Jättefina! Nu använder jag ett par sköna tumvantar stickade av hundhår. Jättevarma o sköna. Jag köpte dom på en marknad i somras. Hon är från trakten hon som stickat dom.Så om man har en hund som löser mycket så kan man skänka bort till dom som stickar vantar.

Anonym sa...

Kvalite och kärlek på en och samma bild,och så lite hemgjort.
Härlig bild!

The Hanssons sa...

OOOOhhhhh lovikavantar! håller med dig när man ser lovikavantar så tänker man HANDGJORT

Jules sa...

Så vackra <3
Du gör som jag, preppar vantarna med fler vantar. Det värmer gott.
I Lovikka var jag ofta som barn *ler* min moster hade stuga där. Så din mammas härliga Lovikkavantar skänker mig ljuva barndomsminnen.

Tack för igår Kerstin <3. Din goda omtanke värmer. Idag känns det bättre.

Rackarns så kallt det blev. Hua. Satte termometern vid glipan i altandörren och i natt visade den på minus 9 grader - inomhus. Hua. Vi får nog leta ett annat boende. För hyresvärden verkar inte vilja lätta på 'lädret' och åtgärda felen. Tyvärr. För det är en charmig lya och bra grannar.

Kramar

Proforma sa...

Jag har stickat lovikkavantar för många år sedan och har faktiskt dom kvar ännu! Varma och handgjorda!
Ha en bra dag!

Veronica sa...

Det skulle behövas lovikavantar här i Italien också :)

Snygga!

Ha det så bra!

/Vera

Anonym sa...

Fina goa varma vantar!Betyder extra när din mamma gjort dom.
Det behövs vantar för Norrländska vintrar. Säkert på andra platser också!
Ha en bra dag!

Veronica sa...

Lovika behövdes i morse kl 04.30 det var 28 grader. Brrrr.......
Puuu tur att jag har ett par oxå =)

annalarssonphotography sa...

Vackra värmande vantar! :)
Det behövs i den här kylan!

Ha det gott och kika gärna in hos mig!

Anna of Dallas sa...

Ja kölden är inget jag saknar.
Kall blåst hade vi nästan alltid i Skåne. Men en kall, solig vinterdag är fint. Det är blåsten som är pest.

Jag minns när vi stickade lovikavantar i skolan på mellanstadiet.
Jag hade en period då jag stickade väldigt mycket. Jag gjorde en paus i broderierna och stickade många fina tröjor. Enda problemet är att jag inte trivs i stickat. Jag känner mig så instängd.

Tekri sa...

oooh så fina! och vilka barndomsminnen man fick! Inga vantar man ska ha när man ska kasta snöbollar i tösnö...:P Supertjusiga!

Camilla Alvén sa...

Vad fina vantar!

Anonym sa...

Jamen vilket bra tips, att jag inte tänkt på det!
Jag fick helt underbara ullvantar av dottern som hon köpt på en marknad av en dam som stickat dem och jag älskar dom!!
Nu när det är så förgrymmat kallt så blåser det dock rakt igenom dem, men nu ska jag testa med fingervanter inuti!!
Kram

Anna tassar in.. sa...

Klassiska..härliga varma och trevliga på alla sätt.

Myra sa...

Nästan precis likadana gjorde min farmor till mig för många år sedan! Förstå vilka minnen :)

Anonym sa...

Jag minns ett par lovvikavantar jag hade då jag gick i mellan/högstadiet. De varade en evighet och mamma lagade och lappade. Men till slut var de helt utslitna och jag fick tyvärr slänga dessa varma sköna vantarna!

Anonym sa...

Det är verkligen något jag undrar också. Men mycket fina vantar du visar. / ela

Mimmi sa...

Det är nog de bästa vanter man kan få:)
då kan man verkligen säga att gammalt är bäst:)

Anonym sa...

Vantar är väl den högsta formen av kärlek!

Photos by Storm sa...

Ja, lovikkavantar är perfekt. Stickade ett par till mig själv för flera år sen som jag är sååå rädd om./Lis

Wickans värld sa...

Handgjorda lovikkavantar, finns det något varmare o skönare!?
De behövs verkligen nu, kallt som det är. Glöm inte yllesockarna!

Emma sa...

Hemmastickade saker värmer alltid bäst, särskilt när någon man känner väl gjort dem :)

Anonym sa...

Men vad lustigt, när jag såg din bild kände jag just värmen av lovikavantar + ett par fingervantar om händerna...gösses så skönt det är när kvicksilvret kryper ner mot minus 30.

Sofie sa...

Rejäla lovikkavantar är guld värt i vår norrländska vinterkyla. dock har mina fått ge vika för ett par älgskinnshandskar i år :) Kram, Sofie

Ninni sa...

Vilka härliga vantar! Ja att såna kan behövas det förstår jag. Jag är också en fryslort som har både en och två par vantar på mig...av ull såklart. Iaf längst in.

Anonym sa...

Det är precis något sådant som jag skulle behöva!! Vackert är det också! :) Det har inte varit några nådiga dagar här på slutet. Trots att jag har dubbelt på händerna har jag blivit jättekall, särskilt om tummarna. Det är svårt att hålla händerna varma när man cyklar på vintern. :(

Anonym sa...

Lovikavantar.. det var länge sedan jag hade sånna i mina ägor.. sist var när ungarna var små:-) Men visst är de rikgtgt varma de där.
Ha de/Pialotta

SysterLilli sa...

Ja, även här i Stockholmstrakten behövs lovikavantar nu. Så fina de är!

Annika sa...

Vilken nostalgi!! LOVIKKA!! Det ar grejjer det...Precis som du så brukade jag ha dubbelt, fingervantar och lovikka!!
perfekt

Anonym sa...

Jag är ute och raggar. :-)
Ja raggar fotointresserade till vår nystartade websida med fotouppdrag, kika in och se om du vill vara med