måndag, september 14, 2009

Bondens marknad

Under ett antal lördagar på hösten pågår Bondens marknad här i stan. En företeelse som drar mycket folk, för här säljs närodlat och ekologiskt odlat, nybakat bröd och lite musik.

Får man fresta lite kanske?


Det första vi såg när vi kom var denna fantastiska blomkål. Jag har aldrig sett nåt liknande. Har ni?

Lite rabarberchutney eller honung kanske skulle smaka? Här finns nästan allt.

Det säljs från små bord.......

....och det säljs från stora bord.

Åkerbärsvinäger, åkerbärssylt, åkerbärsmarmelad.......mmm....

Och så kom vi då till det som lyste starkast på marknaden......skogens guld.

Ja, kommersen var i full gång och det var många sedlar som bytte ägare den dagen. Nästa lördag står de där igen och frestar alla som går förbi.
Ha det gott därute.

13 kommentarer:

Mimmi sa...

Hej:)
Ja nog såg det läckert ut:)
Men jag tycker att skogens guld är lite överreklamerat:)
Visst är det gott .men så dyrt och när man har stekt dom ..så får man ju ibland leta efter dom för då har de blivit så små;)
Här har vi bland väder idag..men jag sitter vakt vid mitt fönster:) Jag har en liten Notväckare som retar mig ..så fort jag rör vid kameran så pist.är den borta..men jag skall nog över lista den till slut:) hoppas jag:)
Tusen tack för den fina kommentar hos mig:D
kram

Anna tassar in.. sa...

Men mums så mycket gott man blir ju helt lycklig av sådant om det är nåt' jag gillar så är det just detta..kan tro att du njöt och sken som en sol där..mmm så vackra bilder det blir med närproducerat..

Susanne sa...

Så härligt det ser ut. Vi har också bondens marknad här i stan någon gång per år och det brukar dra massor av folk. Kram

Veronica sa...

Å, sådana marknader är ju så kuliga att gå på alla dofter och smaker som finns i luften. Och ett stort + för alla de glada som springer omkring där =)

Proforma - Irene sa...

Sådana marknader är roligt att gå på. Det finns alltid så mycket spännande och intressant och man kan säkert hitta sånt man aldrig smakat innan. Att det sedan dessutom är ekologisk gör ju inte saken sämre!
Röd blomkål har jag sett förut men aldrig smakat!
Ha en skön kväll, Kerstin!

Inger sa...

Härligt,,,ska försöka åka ner nästa lörda, men guldet har jag själv, fast sista plockningen är inte gjord så jag hoppas det inte blir frost inatt...

Lissen sa...

Vad mycket fina produkter som säljs, där på marknaden. Förstår att det var en fröjd att gå där. Lite följde väl med dej hem? Inte bara på fina bilder *ler*

Plockade skogens guld i söndags och det stektes till middagen, mums! Ha det så gott

Karins fotoblogg sa...

Wow! Härlig färg på blomkålen! Mysigt med marknad...

Ha det gott, kram!

engelsson sa...

Härliga bilder på skördemarknaden

Karin Wijk sa...

Vilken stämning! Jag hade gärna gått omkring där och tittat och säkert köpt en massa. Snyggt fotat, måste vara bra reklam för marknaden. / Kram

AnnaKK sa...

Vad mysigt med marknader av det slaget! :-) Och vilka kantareller!!!

Det är så torrt i marken här så jag har inte tyckt det varit lönt att ens gå och se efter om det finns några trattkantareller nu - kan inte tänka mej att det gör det. Mossan knastrar ju nästan under skorna när man går i skogen... :-/

Blev så sugen på hembakat bröd nu när jag såg dessa foton! Men det dröjer nog ett tag innan det går att ägna sej åt sånt i vårt kök... Hm! Trodde jag skulle få mer ström efter elektrikerbesöket igår, men det blev faktiskt mindre!? Men de kommer hit igen och rättar till den saken om några dar - hoppas jag verkligen! :-X

Förkylningen är bättre igen idag, och hoppas att allt är finemang med dej!? :-)

Ha en fin tisdag!!!

Annika sa...

MYSIGT med Bondens Marknad. kantareller....mums så ljuvligt gott!!
Blomkålen var klart annorlunda. Den skulle jag gärna äta!
Vi har också Bondens marknad här i Reston, med lite annorlunda varor.
Kram!

Anonym sa...

Bondens marknad har jag några foton från som jag själv inte tagit utan fått vid ett tillfälle när jag skulle göra ett annat jobb till en torghandel.

Det kanske finns flera bondens marknad, men du bor i Västerbotten, men jag är inte säker om det var från Skellefteå eller Umeå jag fick bilderna.

Jag har foton från tidigare av samma sorts blomkål som du förevisar, så jag har sett dem tidigare =). Jag som alltid är nyfiken på produkterna var de kommer ifrån och vem som är producent försöker kika och läsa på etiketterna hos dig, men lyckas inte så bra. Jag tycker i alla fall att det är fantastiskt härligt med de här "riktiga" höstmarknaderna med våra lokal producenter.

/Bildgatan -Avs. Margareta