måndag, oktober 20, 2008

Mossjakt

I lördags drog vi till skogs för att leta efter mossa till advent. Lite snålblåst gjorde det extra kallt trots att termometern visade på några plusgrader. Men emellanåt tittade solen fram och då var det härligt. Jag har sån tur att jag bor ute vid kusten och havet så vi styrde kosan dit ut där hav möter strand som i sin tur möter skog. Vi lämnade bilen vid vägen och på tre-fyra minuter har vi gått genom skog och kommit ut till havet. Underbart!!Maken plockade mossa medan jag hittade objekt att fota både högt och lågt.

Det första jag ser är mossa som växer på en grankvist. Vackert.
Här är mossan vi plockade. Den spar vi i en plaskasse som vi knutit ihop och förvarar ute på balkongen tills det är dags för adventspynt. Då håller den sig fuktig och fin.


Några ensamma bär sticker upp.

Hav möter strand.


Öppna landskap.
Ha det gott därute.

3 kommentarer:

Annika sa...

Strandbilden är min favoritbild. Den ser så otroligt höstig ut...Senhöstig. Övergiven, men ändå full av löften...
Jättefina bilder!!

Camilla Alvén sa...

Vad härligt att bo nära både skog och hav och tänk att kunna gå ut och plocka mossa, vad mysigt!
Ha det bra
Camilla

Anonym sa...

Oj, vad mycket mossa! Fina bilder men jag tycker havsbilden se lite kall ut.