söndag, april 12, 2009

Fototriss - Tidens tand

Tiden sätter sina spår både på föremål och oss människor, men tidens tand är inte alltid negativ.
Titta bara på det här båthuset, det är slitet men vackert.
(Fotot togs för ca 1 mån sedan. Vi har fortfarande snö men inte så här mycket.)


På ett gammalt magasin har färgen krackelerat och öppnar upp sig. Fritt fram för väder och vind att slita på träet ytterligare.

På restaurangbåten Sjöbris hittade jag den här.
Här har tidens tand gått hårt åt bänken som har blivit skev och lutar så mycket att jag skulle inte våga provsitta den. Den ser ut att höra hemma i Lustiga huset. Här är fler bidrag på dagens tema.
Ha det gott därute.

36 kommentarer:

Viola sa...

Jag gillar det du skrev att tidens tand inte behöver vara något negativt.

Bild nr 1 tyckte jag nog bäst om idag!

Ha en skön söndag!

Danne sa...

Bild nummer två blir dagens favorit. Gillar kontrasterna.

Erik "Semlan" sa...

Vilka sköna foton! Gillar både spruckna färgen och den smått tokiga bänken på Sjöbris. Svårt val, men efter en stund bestämmer jag mig för den sneda bänken. Ett härligt foto :-) Tack för din titt hos mig.

AnnaKK sa...

Hejsan!

Ja, jösses - nu är det ju söndag och Fototriss! Jag är verkligen helt dagvill denna helg...! <:-)

Håller med om att tidens tand inte bara behöver vara trist och fult - det finns en hel del som åldras vackert. Som det du har avbildat!

Ha en fortsatt fin påsk, Kerstin!!! :-)

Pialotta sa...

Ja du vad tiden gjort med allt som blir så vackert.. Sitter helt förstummad och bara gapar.. älskar ju allt det gamla, rostiga och alla skavsår som tiden satt sina spår i..
ha de gott/Pialotta

Gunvor sa...

Fin triss du fångat! Bänken var jättecharmig trots tidens tand!
God fortsättning du också på Påsken!

B i r g i t t a sa...

Ja bänken ser vekligen märkt ut - utmärkt :)
Det blir min favorit :)

lilalili sa...

Det är härliga bilder i din triss! Min favorit blir den sista. Bänken blev ett störtskönt motiv!
Ha en skön påskdag!

Proforma sa...

Fina bilder alla tre! Favoriten blir bild nr 2 även om bänken var riktigt rolig!
Ha en fortsatt trevlig påsk!

Nettan sa...

Bild nr 2 blir min favorit!
Vackra bilder alla dina.

Glad Påsk! // Nettan

ronja sa...

fin blogg ...

Hero sa...

Nej, tidens tand behöver verkligen nte vara något negativt. Tvärtom många gånger. Mittenbilden blir min favorit trots att jag är svag för gamla slitna hus. Och trots att bilden på bänken är så härlig.
ha en fin avslutning på påsken.

Mats sa...

sprucken färg är ångest - i alla för mig som nybliven trähusägare...


Men vackert!

Bodil sa...

Roliga bilder som säger mycket om vad tiden gör med oss människor och tingen vi har runt omkring oss.

Gillar bild tre bäst, man blir nästan lite sjösjuk av att titta på den =)

Ha de gott/ Bobo

Bokmalen sa...

Första bilden gillar jag. Tyckte det såg ut att va lika mycke snö på gammlia idag. Vi fick gå i bra mycke snö...
Hoppas du har en fin påskhelg!
Kramen, Maria

annalarssonphotography sa...

Fina bilder i din triss Kerstin! :)
Din andra bild tycker jag verkligen mycket om - vilka underbara kontraster!!

Ha fin påskdag!
Kram Anna

Anonym sa...

sista bilden blir nog dagens favorit, trodde först att du fejkat bilden.

Amanda sa...

Jag tycker att den krackelerade färgen är fin, likaså båthuset, bänken skulle jag undvika. /Amanda

Lissen sa...

Nyss kommit in från solen! Så underbart att känna lite värme!
Tycker både om färgen som krakelerat på andra bilden.
Men även bänken som står där alldeles sned!
Som du säger tidens tand kan göra saker intressanta!
Ha det så gott min vän!

NatureFootstep sa...

huga, den där soffan vill jag inte prova. Har nog aldreg sett nåt liknande. :)

znogge sa...

Bilden i mitten är väldigt vacker i all sin enjelhet!

sinneskatten sa...

Den sprukna färgen har du fått levande.
Snygga foton !

Randi sa...

Härliga tolkningar, men den första bilden blir min favorit. Den är för mig typisk svensk - röd stuga och vit snö - helt underbart!

Fotsteg i Rabatten sa...

gamla hus som ramlar sönder, visst är det tragiskt.

Susanne sa...

Härliga bilder och den sista med den kraftigt lutande bänken är ju riktigt härlig och humoristisk!!
Kram

Jah Hollis sa...

Det var fina bilder på temat alla tre. Och den med bänken var riktigt humoristisk. Jag skulle heller inte sätta mig där. :-)

marie roxbro sa...

Gillar gamla hus så första bilden blir min favorit

AKO sa...

Oj! Jag håller med dig, att sätta sig på den där bänken skulle kännas väldigt riskabelt! :) Håller med om att tidens tand inte behöver vara negativ, rent ur fotosynpunkt så kan den vara riktigt bra till och med! :D Sedan är det ju bara att inse att tiden går för allt och alla, vare sig vi vill det eller inte.

Sebastian sa...

Hej! Tack för kommentaren. Ja, jag önskar att det var min amazon. Funderar på om man skulle leta rätt på en åt sig själv också. Sköna bilder på trissen. Bänken såg rent utsagt livsfarlig ut :)

Anonym sa...

Häftiga bilder, jag gillade trean bäst!

Anna sa...

Härliga bilder alla tre men den i mitten blir min favorit

Ellas Inspiration sa...

Vilka underbara bilder!!

Höll nästan på att glömma bort Fototrissen...

Hoppas att det har varit en skön påskhelg!

Kram Karin

Ninni sa...

Härliga bilder alla tre! Den sneda bänken ser ju helt livsfarlig ut! Båthuset är vackert i sin urblekta färg men bäst gillar jag den spruckan färgytan...visst blir man lite sugen att ta fram skrapan;)
Må så gott!

Veronica sa...

Gillar verkligen bild två så det blir min favorit :)

Susanna sa...

Alla tre bilder är underbara. Du är duktig! Ska jag välja en favorit blir det den andra bilden med färgen som flagnar.
/Susanna

Lilla huset på prärien sa...

Och jag gillar bäst bild nummer två - enkelheten, så härlig. :)